Friday, 30 August 2013

1.5. 2006

Isabela
Norjalaiset järjestivät eilen jollarannassa grillijuhlat. Blue Marlin oli saanut 14-kiloisen tonnikalan ja Ellida wahoon matkallaan San Cristobalilta Isabelalle. Ilta kului mukavasti jutustellessa. Yleisin puheenaihe tuntui olevan vakuutus. Joku ei ollut saanut betoniveneeseensä vakuutusta lainkaan, joillakin on ollut ongelmia veneen iän vuoksi ja joidenkin vakuutus kattaa vain tietyt turvalliseksi katsotut alueet. Jostakin syystä me olemme saaneet kaikenkattavan vakuutuksen. Lieneekö syynä riittävän suuri pitkäkölinen teräsvene? Niiden vahinkotilastot saattavat olla meille eduksi. Vaikka vakuutuksemme onkin kallis, pidämme sen voimassa ainakin seuraavan legin ajan. Katsotaan sitten, miten vakuutusyhtiömme suhtautuu purjehdukseen Afrikan ympäri. Toistaiseksi kokemuksemme vakuutusyhtiöstämme Pantaeniuksesta ovat olleet positiivisia.
Isabela 2.5.2006
Kuva
Pääsimme vihdoin laavatunneliretkelle! Lahdelle on saapunut uusia veneitä, ja Poco Andanten Christine ja Keith onnistuivat kokoamaan yhdeksän purjehtijan ryhmän: viisi englantilaista, kaksi australialaista ja me.
Kahdella 75-hv:n perämoottorilla varustettu vene tuli hakemaan meitä vähän yhdeksän jälkeen aamulla ankkuripaikalta. Matkalla kiersimme noin mailin etäisyydellä rannasta olevan pienen kalliosaaren, jonka korkeilla kielekkeillä makaili merileijonia. Oppaamme kertoi merileijonien hyppäävän nousuvedellä mainingin harjalta ylös kielekkeille. Kallion huippua koristivat pelikaanit, naamio- ja sinijalkasuulat.
Päästäksemme laavatunneleille meidän piti ajaa veneellä riutan läpi. Ennen läpimenoa kuski pyysi meitä vaihtamaan istuinpaikkoja siten, että vene on mahdollisimman hyvin tasapainossa. Kun ajoitus oli kohdallaan, ampaisimme kuohuihin. Aallot murtuivat molemmin puolin venettä sen syöksyessä matalikkojen välistä riutan toiselle puolelle. Kuskimme piti veneen aallonharjalla ylittäessämme riutan matalimman kohdan. Tuntui tosi hurjalta!
Kuva
Riutan toisella puolella tyrskyjen ulottumattomissa kuljimme hitaasti laavakivikossa juuri ja juuri veneen mentävistä väleistä. Kierreltyämme alueella jonkin aikaa ankkuroimme veneen ja teimme puolentunnin snorklausretken lohkareiden välistä ja laavasiltojen alitse. Vesi oli niin kylmää, että märkäpuvuista huolimatta tuli vilu!
Palattuamme veneelle söimme kenttälounaan ja jatkoimme sen jälkeen kilpikonnalahteen. Lahdessa elää sadoittain sekä merikilpikonnia että nahkaselkäkilpikonnia, joiden seuraan olimme menossa uimaan!
Jo lahteen saapuessamme näimme useita isoja kilpikonnia. Pulahdimme innolla koko joukko veteen, joka täällä oli onneksi lämpimämpää kuin laavatunneleissa. Saatuamme maskin veteen näimme kuinka ympärillämme ui merikilpikonnia, joiden kilpi oli halkaisijaltaan hyvinkin toista metriä. Uteliaimmat tulivat lähes maskiin kiinni tutkimaan meitä, joten kiinnostus oli molemmin puolista. Oppaamme oli kehottanut pysymään mahdollisimman liikkumatta, jos kilpikonna tulee tekemään tuttavuutta, ja teimme työtä käskettyä. Kilpikonnien lisäksi ympärillämme ja alapuolellamme uiskenteli haita ja rauskuja (eagle ray), joilla on samantapainen nokka kuin pingviineillä.
Paluumatkalla näimme neljä noin kolme metriä leveää rauskua (manta ray). Kuljettajamme kiersi ne muutaman kerran turvallisen välimatkan päässä (turvallisen rauskuille!). Ne uivat pinnan tuntumassa suodattaen ruoakseen planktonia. Niiden "siivenkärki", joka muistutti suuresti hain evää, näkyi välillä pinnan yläpuolella.
Vesi on edelleen varsin lämmintä, koska Humboltin virta ei vielä vaikuta täydellä teholla. Humboltin virran mukana tulevat myös pasaatituulet asettumaan oikealle suunnalle ja voimakkuudelle. Toivottavasti tämä tapahtuu pian!
Isla Isabelan anti on ollut huomattavasti suurempi kuin osasimme odottaa. Jos olisi mahdollista, jäisimme mielellämme tänne pidemmäksikin ajaksi. Oleskelulupamme meni kuitenkin umpeen jo eilen, joten on aika jatkaa matkaa. Sanomme hyvästit Galapagosille ja erityisesti sen pingviineille, joiden elämää olemme viime päivinä saaneet seurata. Huomenna alkaa 4-6 viikon purjehdus kohti Ranskan Polynesiaa.