Friday, 30 August 2013

19.9.2006

16º04,112´S 145º37,066´W Fakarava
Kuva
Tuuli pysyi heikkona, ja me saatoimme pystyttää telttasaunamme. Ohuesta, ruostuvasta pellistä tehty kiuas oli päässyt pahasti ruostumaan, mutta saimme sen kuitenkin toimimaan. Kivinä käytimme korallinpaloja ja kynnysmattona ja laudeliinoina, tosin ilman lauteita, kookospalmun lehdistä punomiamme mattoja, minkä taidon opimme Toaulla. Ajopuilla, kuivilla palmunlehvillä ja kookospähkinän kuorilla saimme kerrassaan maittavat löylyt ja monta kertaa. Kävimme välillä vilvoittelemassa laguunissa ja sitten takaisin löylyihin. Lämpötila saunan ulkopuolellakin oli noin 40 astetta, joten mitähän paikalliset olisivat ajatelleet, jos olisivat nähneet meidät!?
Olemme jo tehneet alustavat piirustukset uutta kiuasta varten, joka tällä kertaa valmistetaan ruostumattomasta teräksestä. Syntyi myös idea tehdä uusi kiuas niin, että sitä voi käyttää samalla savustus- ja kylmäsavustuspöntön lämmönlähteenä. Tämä voisi olla käytännöllistä erityisesti Alaskaa ajatellen.
Seuraavana päivänä otimme ruokatarvikkeet ja kaasugrillin rannalle ja nautimme ns. pitkän lounaan eli vietimme päivän syöden ja oleskellen. Pekka pudotti alkajaisiksi palmusta muutaman kookospähkinän, valutti niistä nesteet laseihin ja tarjosi aperitiiviksi rommipunssit. Lounaan jälkeen teimme pienen kävelylenkin ja menimme ulkoriutalle nauttimaan mainingin pauhusta.
Kuva
Vietimme motulla kaikkiaan viisi päivää, ja kun tuuli lopulta nousi turhan reippaaksi, 27 solmuun koillisesta, lähdimme illan vuoroveden vaihtumisen aikaan kohti Fakaravaa. Tahanea jäi tällä erää käymättä, koska tuuli olisi osunut ankkuripaikalle. Tulimme Fakaravan pohjoiselle aukolle ja reippaasta tuulesta johtuen jouduimme odottamaan sopivaa vuorovettä muutaman tunnin. Samalla vuorovedellä tuli aukosta sisään myös Sun Sailin katamaraani. Menimme ankkuriin edellisellä käynnillä hyväksi katsomaamme paikkaan ravintolan eteen. Koska kaikkialla on korallia, laitoimme taas fenderit ketjunkannattimiksi ja lisäksi sidoimme ankkuriin nostoköyden poijuineen. Koralliin osuvan ankkuriketjun kolinaa ei kuulunut yöllä lainkaan eli menetelmä toimii täälläkin!
Kävimme Rotoavan kyläkaupassa, joka oli saanut edellisenä päivänä täydennystä Tahitilta, ja saatoimme näin pitkästä aikaa ostaa hedelmiä. Kävimme samalla katsomassa laituriin siirtynyttä katamaraania ja sen seuraksi tullutta toista Sun Sailin venettä. Miehistössä oli aikaisemmin Toaulla tapaamamme ranskalaisnainen. Hän kertoi, että he odottavat yhdeksän hengen ryhmää, joka on jo monena peräkkäisenä vuonna käynyt täällä tarkkailemassa lintuja. Hän puhui vihreästä linnusta, ja jäimme miettimään, mikähän se mahtaisi olla.
Palattuamme veneelle, viereemme pysähtyi paikallinen pikavene, josta huhuili Valon sisarenpoika John. Hän oli tuonut ciguatera-vapaalta Toaulta kalaa Rotoavan ravintolaan. John oli Pekan parina heidän voittaessaan Toaun petanque-mestaruuden (voittosumma oli 1600 ranskan polynesian frangia). Tuttuja näyttää olevan joka paikassa!
Kuva
Seuraavana päivänä kävimme viereisessä ravintolassa lounaalla. Tuntui taivaalliselta syödä pitkästä aikaa lehtisalaattia ja tomaattia, eikä hintakaan ollut hirvittävä.
Olemme ottaneet sääfakseja päivittäin. Pohjoisella puoliskolla riehuu nyt kolme hurrikaania; yksi Meksikossa ja kaksi Marshall Saarten ja Marianasin suunnalla. Alaskaa kohti kulkee jonona matalapaineita ja myrskyjä. Päiväntasaajan tietämissä sen sijaan on hyvin tasaista. Etelässä, Tahitin eteläpuolella, on useita pieniä rintamia, mutta ne näyttävät menevän etelästä ohi. Täällä näyttäisi olevan 15-25 solmua idästä jatkuvasti. Pidämme tilannetta silmällä, vaikka Hawaiin faksit ovatkin varsin huonolaatuisia täällä Fakaravalla, koska lähetys tulee kylän katveesta. Saattaa olla, että menemme laguunin sisällä kulkevaa väylää pitkin Fakaravan eteläiseen kylään noin 27 mailin päähän, jos keli pysyy näin tasaisena. Tuulta ei ole tällä hetkellä lainkaan, aurinko porottaa ja mittari näyttää 37 astetta.
Tapamme mukaan olemme tehneet myös pientä remonttia. Generaattorin lämpömittarin viisari oli irronnut. Suurennuslasilla, pinseteillä ja suurella kärsivällisyydellä se on taas paikallaan ja jopa näyttää oikein. Vesikoneeseen on asennettu tuuletuspuhallin, koska kone on penkin alla ja luonnollinen tuuletus ei oikein riitä huolehtimaan jäähdytyksestä. Hyvä systeemi näyttää olevan käyttää tietokoneen puhaltimia. Ne ovat halpoja, hiljaisia ja vähäruokaisia, niitä saa lähes kaikkialta ja kiinnityskin on vakio. Ehkä niitä voisi käyttää jopa hyttituulettimina?
Pekka on käynyt jatkuvaa taistelu tietokoneensa kanssa. Muutama viikko sitten siitä katosi DVD/CD-asema, eikä kone löydä sitä mistään. Ajuri pitäisi varmasti ladata uudestaan CD:ltä, mutta kun CD-asema ei toimi. Asema löytyi, kun latasimme tietoja Gerhardin erilliseltä kovalevyltä. Kone varmaankin etsi uusia laitteita ja löysi DVD:n samalla, mutta se häipyi taas muutaman päivän kuluttua. Asema löytyi uudelleen kun käytimme muistitikkua, mutta kun yritimme katsoa elokuvaa, se katosi taas. Apple alkaa kiinnostaa yhä enemmän!