Friday, 30 August 2013

23.4.2006


01º15,51´S, 90º12,10´W, merellä 
Lähdimme eilen aamulla kohti Isla Españolaa hankittuamme ensin tuoreruoat kauppahallista. Ostimme tuiki tavallisten tomaattien ja salaattien lisäksi myös meille ennestään tuntemattomia vihanneksia/hedelmiä, kuten naranjilla ja tomatito.
Olimme tehneet ulosselvityksen edellisenä päivänä. Oleskelun hinnaksi tuli kaikkiaan 158 dollaria + 30 dollaria immigration, joka on varsin kohtuullinen. Esimerkiksi purjehduslupa Bahama-saarille maksaa 300 dollaria. Kävimme vielä aamulla ennen lähtöä rekisteröimässä lähtömme ja hakemassa lähtöleimat passeihin.
Kuva
Tapasimme s/y Maritan väen vielä edellisiltana, tällä kertaa heidän veneellään. Vaihdoimme sääohjelmia ja purjehdusopastietoja ja nautimme Irmelin kattaman tapas-pöydän antimista.
Lähtöaamuna osuimme samaan vesitaksiin Brettin kanssa, ja hän kertoi, että kotieläinten tuontia Uuteen Seelantiin ja Australiaan koskevat määräykset ovat helpottuneet niin, ettei Lattea ilmeisesti tarvitse laittaa karanteeniin. Hän antoi myös nettiosoitteen, josta saamme yksityiskohtaisempaa tietoa asiasta. Jos saamme asian hoidettua, menemme ilman muuta Uuteen Seelantiin hurrikaaniajaksi. Sovimme myös Brettin kanssa, että jos olemme yhtä aikaa Isabelan Villamilissä, voimme kopioida hänen Indonesia-oppaansa.
Kuva
Saimme lähtöä edeltävänä päivänä surullisen viestin: Angelique, Kuubassa tapaamamme Dian ja Atin purjehtima hollantilaisketsi on uponnut 30 mailia Cayman Bracista pohjoiseen. Potkuriakseli oli irronnut laipastaan ja pudonnut mereen. 50 mm:n reiästä tuli vettä sisään niin paljon ja sellaisella paineella, etteivät pumput riittäneet. Heidän mayday-kutsuunsa vastasi hollantilainen konttilaiva, joka yritti vielä omilla pumpuillaankin saada venettä pysymään pinnalla ja hinata sitä Caymanille, mutta mikään ei auttanut. Vene makaa nyt 2000 metrin syvyydessä. Dia ja At asuivat samalla alueella, missä konttilaivan omistajakin, joten tapahtuma oli saanut Hollannissa osakseen melkoista julkisuutta. He ovat nyt Amsterdamissa selvittämässä vakuutusasioita ja kertoivat etsivänsä uutta venettä Karibialta, jotta he voisivat jatkaa purjehdusta ASAP.
Ollessamme Carriacoulla oli eräs vene upota samasta syystä, Sareman akseli on irronnut kerran, Miettisen Sakun veneen akseli samoin, ja meidän potkuriakselin laakerimme on saanut vettä, koska se ei nähtävästi ole vesitiivis. Pitäisiköhän joidenkin insinöörien harkita alan vaihtoa!!
Lähinnä kotiväelle tiedoksi, ettei Sareman potkuriakseli voi pudota mereen, koska lähellä oleva peräsin on esteenä! Akselin saa pois ainoastaan leikkaamalla laikkakoneella reiän, minkä jouduimmekin aikoinaan kanavilla tekemään.
Kuva
Tutkamme, joka on palvellut erinomaisesti vuodesta 1998, lakkasi toimimasta heti San Cristobalilta lähdön jälkeen. Ohjekirjassa sanotaan, että magnetron kestää noin 3000 tuntia, ja meidän tutkamme on ollut päällä 3002 tuntia 11 minuuttia. Turhan tarkasti ohjekirjan mukainen käyttöikä! Saattaahan siinä olla joku vikakin. Olemme olleet jo yhteydessä Furuno Suomeen (kiitos Laitisen Pekalle yhteystietojen välityksestä) saadaksemme varmistuksen käsityksellemme, että magnetron ja antennimoottori pitää uusia. Lisäksi tarvitsemme yhteystiedot seuraavaan huoltopaikkaan varmistaaksemme oikeiden varaosien saannin. Toki on myös varmistettava, kannattaako tätä enää korjata vai olisiko järkevämpää hankkia uusi tutka.

Saavuimme Isla Españolalle, Punta Suaresiin, iltapäivällä. Paikalla oli kaksi charter-alusta ja toiset kaksi tuli vastaan. Saari on karu ja asumaton, eikä sen kivikkoinen ranta houkutellut laskemaan jollaa alas. Päätimmekin ihailla saarta veneestä käsin.
Kuva
Tietojemme mukaan saarella on muualla näkemiemme eläinten lisäksi vain albatrosseja, joita saatoimme bongata ja kuvata mereltäkin käsin.
Kiristettyämme potkuriakselin tiivisteen nostimme seuraavan aamuna ankkurin ja lähdimme täysin tyynessä kohti Isla Santa Mariaa, joka tunnetaan myös nimellä Floreana. Näimme matkalla useita albatrosseja, ja puolimatkassa veneen ympärille ilmestyi suuri parvi delfiinejä, jotka viipyivät seurassamme pitkään.
Oletamme saapuvamme Post Office Bayhin noin klo 16 paikallista aikaa. Siellä pääsemme ehkä maihin.

No comments:

Post a Comment