Friday, 30 August 2013

23.6.2006

16º03,503´S 145º37,334´W
Lähdimme aamulla laguunista ulos ”slackilla”. Tuuli oli niin leppoisa, ettei meillä ollut mitään mahdollisuuksia ehtiä ajoissa Toaulle. Suuntasimme keulan sen sijaan kohti Fakaravan atollia, joka on Tuamotun saariston toiseksi suurin Rangiroan jälkeen. Jouduimme odottamaan ”slackia” pari tuntia, koska aukolla on pahimmillaan 6 solmun virta. Odottelusta huolimatta tulimme paikalle hiukan liian aikaisin, ja vastavirta oli vielä runsaat kolme solmua. Aallokko ei kuitenkaan näyttänyt liian kovalta, joten päätimme mennä aukosta läpi, jotta ehtisimme ankkuripaikalle vielä ennen pimeän tuloa.
Kuva
Suunnitelma ei mennyt aivan nappiin, ja tulimme viimeiset mailit pilkkopimeässä. Olimme nähneet seitsemän veneen mastot päivänvalossa, mutta illan pimetessä emme pystyneet niitä enää erottamaan. Tähyilimme silmä tarkkana mahdollisia esteitä, koska tutkamme on edelleen rikki. Onneksi GPS toimii hyvin, ja Pekka oli tehnyt reitin ankkuripaikalle saakka. Aamulla näimme, että ankkurissa oli kaikkiaan kahdeksan muuta venettä, mutta kaikki hiukan lähempänä rantaa ja meistä enemmän idässä.
Menimme tutustumaan Rotoavan kylään, joka on tuamotulaiseen tapaan siisti ja viehättävä. Kylässä on koulu, pari kauppaa, leipomo ja posti, mutta internet-yhteyttä ei ollut. Saarella on myös lentokenttä, majoituspalveluja ja sukellusyritys.
Jäimme vielä yhdeksi yöksi, mutta nukkumisesta ei tullut juuri mitään. Tuuli oli kääntynyt etelään, ja ankkuriketju kolisi koralleihin koko yön. Niinpä päätimme lähteä seuraavana aamuna kohti Tahitia.