Friday, 30 August 2013

26.5. 2006

10º49,11´S, 136º02,27´W, merellä
Fatu Hivan ankkuripaikalle on matkaa enää 155 mailia. Näimme eilen illalla norjalaiset Uterusin ja Blue Marlinin, ensimmäiset veneet lähes kolmeen viikkoon. Molemmat ovat kevyitä, solakoita veneitä, joten niillä ei ole ollut vaikeuksia purjehtia 7 solmua täysin myötäiseen. Yritimme seurata niitä yön, mutta meidän veneellämme ei purjehdus täysmyötäiseen onnistu. Nopeus on olematon, vene rullaa tolkuttomasti ja purjeet paukkuvat. Niinpä lähdimme paremman tuulen toivossa taas etelään. Suuntamme poikkeaa reittipisteen suunnasta 45 astetta, jotta saamme purjeet pitämään. Nopeus on tietysti hyvä, mutta ei reittipisteeseen nähden. Näillä näkymin ETA lauantaiaamu.
Saimme tänään kaksi kunnon puuskaa kimppuumme. Reipas sadekuuro ja noin 40 solmun tuuli ilmestyivät kuin napista kääntämällä. Puuska oli välittömästi ohi, kun purjeet oli saatu pienennettyä. Käänsimme juuri viimeisen puuskan jälkeen reittipisteeseen, ja tuuli on taas täysin myötäinen, aamuisen itätuulen sijasta lähes kaakossa.
Puuskan aikana köysi pääsi repimään keulasta vihreän kulkuvalon irti, mutta se jäi onneksi roikkumaan kaapelin varaan. Kiinnitys repeytyi hieman, mutta nyt se on korjattu ja paikallaan. Tämmöinen väkisin taivaltaminen kuluttaa ja rikkoo paikkoja. Muun muassa puomijarrun haka on oiennut. Nyt puomi on preventteriksi kutsutulla köydellä ulkona, ja köysi tulee vinssiin. Näin puomi ei pääse paukkumaan, mutta genoa kyllä. Genoa pitäisi varmaan laittaa spiirapuomille, mutta jos ja kun seuraava puuska tulee, ei genoan hallitseminen ole helppoa, ja yö on vastassa.
Olemme tutkineet tarkkaan pimeäntulon ajankohtaa. Koska tutkamme ei toimi, emme ajattelekaan saapumista vieraaseen satamaan pimeässä. Fatu Hivan kiertäminen etelän kautta olisi kolme mailia lyhyempi, mutta se kumpaa kautta menemme, riippuu täysin tuulista. Aurinko laskee nyt klo 18.29 paikallista aikaa ja 20 minuutin kuluttua siitä on pimeää. Nyt kun pimeä on juuri laskeutumassa, näyttävät laitteemme 28 tuntia matkaa perille. Jos saamme reippaan tuulen loppumatkaksi, on teoriassa mahdollista olla perillä jo huomenna illalla, mutta niin tuskin käy. Tällä hetkellä tuuli on 10 - 12 solmua, eikä oleellisia säänmuutoksen merkkejä ole näkyvissä. ETA 27.5. näyttää siis pitävän paikkansa.