Friday, 30 August 2013

31.5.2006

09º48,163´S, 139º01,893´W Hiva Oa
Lähdimme seuraavana aamuna länsituulessa kohti Hiva Oaa. Tuuli kääntyi puolimatkassa pasaatituulen suuntaan itä-kaakkoon. Lähes koko matka oli mukavaa purjehdusta. Saavuimme Hiva Oalle Atuonaan hyvissä ajoin taiteilemaan ankkuripaikan edellyttämän keula-peräankkuri -yhdistelmän. Satamasta on lähes tunnin kävely kaupunkiin, joten päätimme mennä tekemään tuloselvityksen vasta seuraavana aamuna. Päätöstä helpotti suuresti ankkuroinnin aikana alkanut sade.
Kuva
Lähdimme aamuvarhaisella santarmin luo isommalla joukolla Magic Carpetin ja Interludin väen kanssa. Ehdimme kävellä vain muutaman sata metriä, kun avolavapakettiauto Hiva Oalla vallitsevan tavan mukaan poimi meidät kyytiin. Kaupunkiin päästyämme kävimme ensin kirjoittautumassa sisälle Ranskan Polynesiaan, minkä jälkeen marssimme lähimpään ruokakauppaan ostamaan patonkeja, croissanteja ja muita suussa sulavia leivonnaisia, joista osan nautimme heti kaupan ulkopuolella ennen kaupunkikierrokselle lähtöä.
Atuona on Marquesasin eteläisten saarten hallinnollinen keskus, jossa asuu vajaa 2000 ihmistä. Sen tunnetuin asukas oli ranskalainen taidemaalari Paul Gauguin. Hänet, kuten myös belgialainen musiikintekijä Jaques Brel, on haudattu Calvaryn hautausmaalle kaupungin yläpuolella olevalle kukkulalle.
Kierroksen jälkeen palasimme, jälleen avolavalla, Tahaukun ankkurilahdelle. Yksi yö kahden ankkurin varassa kyljittäin lahteen tulevaan aallokkoon nähden oli yksi yö liikaa, joten nostimme ankkurit ja suuntasimme keulan kohti Hiva Oan luoteiskulmassa olevaa Hanamenun lahtea.