Friday, 30 August 2013

7.5. 2006


Galapagosilta Marquesasille
3º40,79´S, 97º16,00´W  merellä matkalla Marquesasille
Lähdimme Isabelalta kohti Ranskan Polynesiaa 3. 5. klo 13.00 paikallista aikaa. Tapamme mukaan siirryimme merellä UTC-aikaan, mikä helpottaa monissa asioissa. Pysyäksemme paikallisajassa kelloja pitäisi siirtää 15 asteen välein, ja sekä sääfaxit että radiopuhelinaikataulut käyttävät UTC:tä.
Kuva
Kävimme aamulla ennen lähtöä päivittämässä kotisivut nettikahvilassa ja ostamassa hedelmiä ja muuta tuoretavaraa matkalle. Sanoimme myös hyvästit pingviineille ja sinijalkasuulille. Niitä emme enää tällä retkellä tapaa.
Ensimmäiset kaksi päivää eteneminen oli hidasta genaakkerista huolimatta. Tuuli oli noin 6 solmua, ja saimme 24 tunnin tähänastisen pohjanoteerauksen, 80 mailia, myötävirrasta huolimatta. Turvauduimme lopulta koneeseen tuulen loputtua kokonaan. Purjehdusoppaiden mukaan pitäisi välttää aluetta 3-8ºS, 90-95ºW siellä yleensä vallitsevan huonon kelin vuoksi. 3ºS eteläpuolelle pitäisi mennä vasta 100ºW jälkeen. SSB-nettiä kuunneltuamme päätimme mennä varoituksista huolimatta kauemmas etelään etsimään tuulta. Karttojemme edellinen viiva vuodelta 1989 menee noin 50 mailia suositusreitin eteläpuolella, ja se näyttäisi olevan oikea taktiikka myös tänä vuonna.
Tulimme vältettävän alueen luoteiskulman poikki. Tuuli oli hyvä, mutta aallokko oli ilkeän tökkivää puolen vuorokauden ajan. Nopeutemme on nyt lähes 7 solmua. 24 tunnin otokset ovat olleet tasaisesti 155 mailia ja tuuli SE 15 solmua.
Kuva
Tämän legin ensimmäinen takaisku oli mastonhuipun kulkuvalon sammuminen. Tällä hetkellä mastoon ei ole menemistä. Käytämme siis kannen tasolla olevia valoja. Seuraavaksi havaitsimme isonpurjeen rullalaitteen lukitusholkin lukkoruuvien olevan poikki. Sitä voi onneksi käyttää kun vian tietää, mutta korjattava sekin on seuraavan tyvenen aikana. Tutkan korjaus saadaan järjestymään Tahitilla. Saimme Furunon huoltoon Tahitille yhteyden, ja heillä on varaosia varastossa. Suomen Furunon lähettämä e-mail osoite oli toimiva. Kiitokset siitä heille!
Menetimme kahtena päivänä vieheet liian suurten kalojen suihin. Osa syynä saattoi myös olla jatkuvan auringonpaisteen heikentämä siima. Lyhensimme siimaa ja aamulla 15 minuutin uistelun jälkeen nostimme kannelle pienen doradon, juuri sopivan soppakalan. Laitoimme soppaan viimeiset perunat. Olipa hyvää!
Tätä kirjoitettaessa Hiva Oalle on matkaa jäljellä 2496 mailia ja 427 mailia on takana. Emme tosin ole vielä päättäneet, menemmekö ensin Fatu Hivalle. Siellä ei voi tehdä sisäänselvitystä, mutta aikaisemmin paikallisviranomainen on antanut veneille muutaman päivän oleskeluluvan. Huhujen mukaan Fatu Hivalle on tullut uusi, virkaintoinen santarmi. Odotammekin mielenkiinnolla tietoja edellämme menevien veneiden kokemuksista.

No comments:

Post a Comment